Walizka rowerowa - wszystko, co powinieneś wiedzieć 1
Walizka rowerowa - wszystko, co powinieneś wiedzieć.

Każdego roku setki, jeśli nie tysiące Polaków podróżują ze swoimi rowerami po świecie. Sami mieliśmy już klientów którzy kupowali lub wypożyczali walizki z myślą o lotach na każdy kontynent. Nasze walizki podróżowały już zarówno na obozy treningowe, jak i najważniejsze imprezy świata kolarskiego czy triathlonowego. Nierzadko rowery umieszczane w środku walizki warte są ceny średniej klasy auta i stanowią obiekt zazdrości wielu współzawodników, dlatego każdy kto wybiera się w podróż ze swoim jednośladem, bez względu na jego wartość, chce mieć pewność, że zostanie on dowieziony na miejsce w jednym kawałku i bez najmniejszego zadrapania. Aby tak się stało potrzeba użyć sprzętu dobrej jakości oraz odpowiednio go wykorzystać. W tym artykule mamy zamiar odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania dotyczące tego typu przewozu rowerów oraz przybliżyć Wam walizki do transportu rowerów niemieckiego producenta B&W Bike.Cases&Bags.

W co się spakować chcąc lecieć z rowerem?

Opcji jest kilka i tutaj omówimy najpopularniejsze, w kolejności od najtańszych do najdroższych.

1. Karton:

Jest to jeden z popularniejszych sposobów przewozu roweru ze względu na cenę opakowania. I to właśnie cena pozostaje jego głównym atutem, drugim jaki można wymienić to stosunkowo niska waga, choć to też zależy od grubości i rodzaju użytego kartonu. Wśród minusów wymienić można słabą ochronę roweru, problem ze znalezieniem kartonu, który zmieści rower (nie każdy ma obok siebie sklep rowerowy, który akurat chętnie odda kartony), powrót z kartonem, który może rodzić problemy jeśli opakowanie ulegnie zniszczeniu, brak wygodnego systemu przenoszenia (brak uchwytów, kółek).

2. Miękka torba transportowa np Bike Sack (klik)

Jest to rozwiązanie droższe niż karton, bo katalogowa cena takiej torby to 299 zł, ale za to otrzymujemy produkt wielokrotnego użytku. Po złożeniu torba zajmuje mało miejsca i bez problemu można ją spakować do plecaka lub przytwierdzić w wygodnym miejscu. Wśród minusów tego rozwiązania wymienić należy słabą ochronę przed zniszczeniami, średnią wygodę transportu (pas na ramię może być uciążliwy w przypadku bardzo ciężkiego roweru). Plusem jest natomiast duża pakowność, niska wagi samej torby, oraz możliwość transportowania jej na ramieniu, które jest mniej wygodne niż walizka na kółkach, ale bardziej poręczna niż karton.

 

3. Miękka walizka rowerowa np Bike Bag (klik)

Tutaj mamy do czynienia z profesjonalnym sprzętem do transportu rowerów, stworzonym z myślą o podróżach lotniczych. Wśród oczywistych atutów należy wymienić dużo większe zabezpieczenie pojazdu, wielokrotność użytkowania, wygodę transportu (walizka posiada 4 kółka, można ją ciągnąć za uchwyt nawet jednym palcem), oraz pakowność (do walizki zmieści się każdy typ roweru). Wśród minusów wymienić można wysoką cenę oraz stosunkowo dużą wagę. Sama walizka waży prawie 8 kg.

4. Sztywna walizka rowerowa np Bike Box II , Bike Case II lub Bike Guard Curv

Najbezpieczniejszy dla roweru sposób przewożenia. Jednoślad chroniony jest przez sztywną obudowę, odporną na uderzenia (poniżej zamieszczamy test zachowań, jakie mogą spotkać walizkę, i jej odporność na tego typu działania). Minusem tego rozwiązania jest cena - od 1300 do ponad 3 tysięcy złotych - oraz waga walizek, najlżejsza to 8 kg najcięższa 16 kg (więcej na temat wagi w dalszej części artykułu). Wśród atutów wymienić należy łatwość prowadzenia walizki dzięki zamontowanym czterem kółkom. w tym dwóm skrętnym, wysoką jakość zabezpieczeń, możliwość spakowania innych rzeczy poza rowerem. Minusy to rozkręcanie pojazdu, które w zależności od typu roweru oraz naszych umiejętności może zająć nawet kilkadziesiąt minut.

Czym różnią się od siebie poszczególne modele walizek? 

Jest to jedno z pytań najczęściej zadawanych przez potencjalnych klientów. Ceny są różne, każdy chciałby więc wiedzieć z czego to wynika, i czy rzeczywiście za wyższą kwotę otrzyma produkt wyższej jakości.

1. Przede wszystkim walizki różnią się od siebie materiałem wykonania. Rozróżniamy walizki potocznie zwane miękkimi, jak na przykład produkty Evoc czy B&W Bike Bag (ze sztywnym dnem), walizki na pół sztywne, wykonane z pianek typu EVA oraz w 100% twarde, wykonane z plastiku czy też poliprypolenu. Tutaj wśród producentów poza firmą B&W bike.cases&bags można wymienić m.in Thule, Bonza. Waga sztywnych walizek oscyluje w graniach od 8 kg do nawet ponad 20, w zależności od użytych materiałów, jak i producenta.

2. Poza materiałem wykonania poszczególne walizki różnią się od siebie wagą. Najlżejszą sztywną walizką jest model Bike Gurad Curv, która ważny nieco ponad 8kg, inne walizki potrafią ważyć nawet ponad 20 kg. Do tego należy dodać wagę roweru, jest to więc istotny czynnik przy wyborze walizki transportowej. O szczegółach wagi walizki  więcej poniżej.

3. Kolejnym aspektem, na który warto zwrócić uwagę, i który różni poszczególnych producentów jest system kółek. Czy nasza walizka ma ich 2 czy może 4? Czy wśród tych kółek są kółka skrętne, czy jest tylko opcja jazdy w linii prostej. Najwygodniejszym rozwiązaniem pozostaje wybór walizek z czterema kółkami, wśród których przynajmniej dwa są skrętne. Gwarantuje to wygodę podróży i jej bezproblemowość. Szczególnie w przypadku, kiedy walizka jest ciężka i waży na przykład 30 kg. Wszystkie sztywne walizki B&W posiadają system czterech kółek, w tym dwóch skrętnych

4. Poszczególne walizki różnią się także rozmiarami. Istnieją takie, które pomieszczą tylko rower szosowy (lub mały MTB) jak Bike Box II , czy też kolosy jak Bike Case II do którego bez problemu zapakujemy każdy rower, nawet o rozmiarze ramy XL.

5. Niuansem wyróżniający producentów jest także wyposażenie wewnętrzne. Są walizki wyposażone tylko w pianki, modele posiadające pokrowce na koła, lub takie mające wewnętrzne stelaże, na których umieszczamy rower lub pokrowce na akcesoria czy ubrania. Wyposażenie wpływa na zabezpieczenie roweru (na przykład pianki czy pokrowce na koła), ale także obciąża bagaż, ponieważ każdy element waży dodatkowe kilogramy.

 

Mam już walizkę, co dalej?

W dalszej części wpisu chciałbym umówić dalszy transport roweru w przypadku posiadania torby lub walizki.

1. Przede wszystkim najważniejszą rzeczą, jaką musisz ustalić przed wyruszeniem w podróż jest to, ile wynosi limit kilogramów Twojego bagażu. To jedna z podstawowych informacji od której sporo zależy. Załóżmy, ze posiadasz walizkę o wadze 10 kg, rower waży 9 kg, a Twój limit to 23 kg. Zostają Ci 4 kg na spakowanie innych rzeczy, takich jak buty czy kask. W lepszej sytuacji są osoby które posiadają walizkę o wadze chociażby 8 kg, a ich limit bagażu to 32 kg. Wtedy ze spokojem można spakować się w całości. Model Bike Guard Curv posiada specjalne pokrowce przeznaczone do pakowania ubrań i akcesoriów kolarskich, które można umieścić w wolnych przestrzeniach pomiędzy rowerem, a ściankami walizki.

2. Kolejnym ważnym aspektem nad którym musimy się zastanowić, jest fakt jak będziemy się poruszali na trasie dom-lotnisko-hotel. Czy wybierzemy komunikację miejską, czy może prywatny lub wypożyczony na miejscu samochód. Jest to o tyle istotne, że należy brać pod uwagę rozmiar bagażnika pojazdu, tak abyśmy walizkę czy też torbę zmieścili do środka. Nie jest to wielkie wyzwanie w przypadku modeli Bike Box II, który po rozłożeniu siedzeń mieścił się w Fiacie Panda. Gorzej jeśli jednak nie mamy możliwości rozłożenia siedzeń. Warto zastanowić się nad tym tematem przed startem, tak aby odpowiednio zaplanować całą logistykę podróży.

3. Rodzaj bagażu. W zależności od linii rower można przewozić jako bagaż sportowy, jako rower, a nawet jako klasyczny bagaż rejestrowany. Jako, że linii lotniczych operujących w Polsce jest kilkadziesiąt, a polityka w stosunku do bagażu potrafi się często zmieniać, takie informacje najlepiej sprawdzić bezpośrednio na stronie linii lotniczej. Może się okazać, że bardziej opłaca nam się wykupić bagaż sportowy o wadze 32 kg niż kombinować z bagażem rejestrowanym.

Rozpoczynam podróż

Ustaliłeś już limit bagażowy, wiesz co możesz spakować, wiesz ile kilogramów ma Twój bagaż i jak będziesz przemieszczał się na lotnisko. Czas zacząć pakowanie.

1. Ważne aby dokładnie zabezpieczyć rower wszystkimi zabezpieczeniami, w które wyposażona jest nasza walizka - zapiąć go pasami, obłożyć piankami, spuścić powietrze z kół. Jeśli jest taka opcja można także zamknąć walizkę na kłódkę. Prawidłowo spakowany i zabezpieczony rower bez problemu przetrwa nawet najdalszy lot z wieloma przesiadkami i chwilowymi zawieruszeniami bagażu po drodze.

2. Zabierz ze sobą wszystkie narzędzia, które potrzebne są do ponownego złożenia, jak i rozłożenia pojazdu.

3. Jeśli walizka ulegnie jakiemukolwiek zniszczeniu w transporcie zgłoś to niezwłocznie jeszcze na lotnisku. Poświęć kilka minut po odbiorze bagażu na obejrzenie walizki i sprawdź, czy wszystko jest w porządku. Żadna walizka nie jest niezniszczalna i każda może się uszkodzić. Choć zdarza się to niezwykle rzadko, warto być czujnym także na tym polu.

4. Ciesz się jazdą na swoim rowerze którego z pewnością nie zastąpi żaden pojazd z wypożyczalni. Gdziekolwiek  i w jakimkolwiek celu lecisz.

Komentarze do wpisu (1)

23 października 2022

Dzięki , super rady. Ale bardziej rzucają walizkami niż Ty

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl